Thursday, May 14, 2009

Pemuda PAS Wilayah cakap kosong bukan ikhlas nak tolong

Pemuda PAS Wilayah semalam dalam blognya kata Raja Nong Chik membuta tuli buat keputusan tentang kes Pandan Indian Settlement. Macam-macam dikata. Sedangkan pada masa yang sama DBKL dan Kementerian Wilayah termasuk lah Menterinya sibuk cuba mencari jalan terbaik. Lihat artikel di bawah. Orang buat kerja lah, bukan sibuk mengata -- kalau ikhlas nak tolong gunalah saluran yang betul!

Kerajaan, DBKL beri masa lagi

Oleh A.JAILANI ABDULLAH
kota@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 13 Mei – Kerajaan dan Dewan Bandaraya Ku ala Lumpur (DBKL) akhirnya me ngambil pendekatan berlembut da lam menangani isu penduduk se tinggan Jinjang Selatan Tambahan dan Penempatan India Kampung Pandan dengan membenarkan mereka ting gal di situ masing-masing sehingga Jun dan Oktober ini.

Terdapat 17 keluarga di setinggan Jinjang Selatan Tambahan sebelum ini telah diberi notis agar berpindah ke Projek Perumahan Rakyat (PPR) Batu Muda selewat-lewatnya hari ini manakala di Kampung Pandan se banyak 355 keluarga sepatutnya ber pindah sementara ke PPR Kampung Muhibah, Puchong esok.

Datuk Bandar, Datuk Ahmad Fuad Ismail berkata, keputusan melanjut kan tempoh akhir pindah kepada penduduk kedua-dua kawasan seting gan itu dibuat oleh kerajaan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL.

Bagaimanapun, beliau menegas kan bahawa tempoh kali ini adalah yang terakhir buat penduduk ber kenaan dan tiada lanjutan masa akan diberikan selepas ini.

Penduduk di Jinjang Selatan Tam bahan diarahkan berpindah kerana kawasan mereka tinggal sekarang me rupakan sebahagian daripada projek membina jalan yang akan menghu bungkan Kepong dan Segambut yang bernilai RM24 juta.

“Keengganan mereka berpindah te lah meletakkan DBKL dalam dilema. Kami disalahkan kerana mahu me mindahkan mereka ke tempat lebih baik dan dalam masa yang sama pi hak lain menyalahkan kami kerana projek untuk kepentingan rakyat ter banyak tidak dapat diteruskan.

“Apabila projek tidak boleh dite ruskan, orang akan berkata (mem fitnah) bahawa sesuatu yang salah berlaku dalam DBKL sebab itu projek itu tergendala sedangkan hakikatnya ada halangan-halangan,” katanya da lam pertemuan mingguan bersama wartawan di Menara DBKL 1 di sini hari ini.

Ahmad Fuad berkata, projek jalan itu telah lima bulan lewat dan pi haknya tidak boleh menyalahkan kontraktor kerana ia memang bukan salah mereka.

Katanya, kumpulan keluarga ber kenaan juga bersikap tidak adil ke pada 150 keluarga setinggan lain di kawasan Segambut yang turut ter babit dengan projek membina jalan itu tetapi telah membuat keputusan berpindah ke PPR Batu Muda.

“Jalan itu adalah jalan pintas meng hubungkan Kepong dengan Segam but... sekarang beribu-ribu orang ter paksa bersesak-sesak menggunakan jalan jauh, Jalan Kuching kerana 17 keluarga ini,” katanya.

Katanya, pada cuti sekolah pertenga han bulan ini, beliau akan membawa 17 keluarga berkenaan melawat rumah yang mereka akan dipindahkan.

“Kami harap tiada rayuan lagi yang akan diterima daripada penduduk di kedua-dua kawasan ini.

“Mereka ini duduk di tanah ke rajaan, tiada TOL (lesen menduduki sementara) bermakna mereka duduk secara haram ,” tegasnya.

Bagi kes di Kampung Pandan pula, kata Ahmad Fuad, beliau memberi jaminan bahawa penduduk akan di pindahkan semula ke kawasan itu selepas projek pembinaan rumah pangsa seluas 700 kaki persegi seunit di situ siap.

DBKL bercadang membina 480 unit rumah mampu milik di situ dan projek itu tergendala kerana penduduk tidak percaya dengan janji DBKL ba hawa mereka akan dipindahkan semula ke kawasan itu selepas projek peru mahan itu siap selepas dua tahun.

“Kami cuba menghilangkan stigma pada rumah kos rendah, jadi kami ubah menjadi rumah mampu milik. Kalau dulu keluasannya ialah 650 kaki persegi sekarang kami jadikan 700 kaki persegi seunit.

“Kos pembinaan bagi seunit rumah ialah RM70,000 tidak termasuk kos tanah tetapi DBKL akan menjual ke pada mereka (penduduk Penempa tan India ) dengan harga RM35,000,” jelasnya.

“Kita sudah ada surat aku janji, tidak ada sebab untuk mereka tidak mempercayai saya. Kalau Datuk Bandar berbohong, dia tidak boleh menjadi Datuk Bandar lagi,” tambahnya.

(Utusan)

Lagi satu, kepada Penduduk Kg Pandan Indian Settlement -- kalau nak mintak pertolongan, mintak berbincang, gunalah cara betul, janganlah terjerit-jerit Makkal Sakthi. Ini bukan hal politik. Tak ada budi bahasa langsung.

No comments:

Post a Comment